Ders Dağılımına Yönelik İlke ve Yöntemler

Ders Dağılımına Yönelik İlke ve Yöntemler
 
Ardahan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde ders dağılımının belirlenmesi, hem akademik hem de idari süreçlere dayalı belirli ilke ve yöntemlere göre yapılmaktadır. Bu süreç, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) mevzuatına ve üniversitenin kendi iç düzenlemelerine uygun olarak gerçekleştirilmektedir. Bu dağılımı belirlerken göz önünde bulundurulan temel ilkeler ve yöntemler şunlardır:
 
1. Akademik Uzmanlık ve Yetkinlik
  • Alan Uzmanlığı: Dersler, öğretim elemanlarının ve üyelerinin uzmanlık alanlarına uygun olarak dağıtılır. Örneğin, doğum, kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği uzmanlık alanına sahip bir akademisyen, bu uzmanlık alanı ile ilgili dersleri üstlenmektedir.
  • Araştırma ve Yayın Tecrübesi: Akademisyenlerin araştırma projeleri veya yayınları, ilgili derslere yönelik yeterliliklerini gösterir ve dağılımda dikkate alınır.
2. Öğretim Elemanlarının Yük Dağılımı
  • Adil Dağılım: Öğretim elemanlarının ve üyelerinin ders yükü eşit bir şekilde dağıtılmaya çalışılır. Yük dağılımında tam zamanlı ve yarı zamanlı akademisyenler arasındaki farklar ve akademisyenlerin zorunlu ders yükü de göz önünde bulundurulur.
3. Akademik Takvim ve Zamanlama
  • Ders Programı Uyumu: Derslerin saatleri ve günleri, hem öğretim elemanlarının ve üyelerinin hem de öğrencilerin uygunluğu dikkate alınarak düzenlenir.
  • Kredi ve AKTS Değerleri: Derslerin kredi ve AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) yükü, dağılımda belirleyici olur.
4. Akademik Kurul Kararları
  • Bölüm Toplantıları: Ders dağılımı, akademik kurul toplantılarında tartışılır ve kararlaştırılır. Bölüm başkanı, ders programının koordinasyonunda önemli bir rol oynar.
  • Onay Süreci: Dağılım, fakülte yönetimi ve ilgili birimler tarafından onaylanır.
5. Ders İçerikleri ve Öncelikleri
  • Zorunlu ve Seçmeli Dersler: Zorunlu ve seçmeli dersler öğretim elemanlarının ve üyelerinin uzmanlığına, ilgi ve yetkinliklerine göre belirlenmektedir.
  • Ders Ön Koşulları: Bazı dersler, belirli bir sıralama veya ön bilgi gerektirdiği için belirli öğretim üyelerine ve elemanlarına atanabilir.
6. Geri Bildirim ve İhtiyaç Analizi
  • Öğrenci ve Akademisyen Geri Bildirimleri: Önceki dönemlerde alınan geri bildirimler, hangi dersin hangi öğretim elemanına ve üyesine uygun olduğu konusunda yönlendirici olabilir.
  • İhtiyaç Analizi: Bölümün gelişim hedefleri ve toplumsal beklentilere uygun olarak yeni dersler oluşturulabilir ve bu dersler için uygun akademisyenler seçilir.